Waarom ben je een ochtendmens of een avondmens?

Deze blog gaat over de vraag of je een ochtendmens of een avondmens bent. Met tips om dat te veranderen mocht je dat willen.

Mijn blik erop ochtendmens

Ochtendmens of avondmens? Ik heb steeds meer het gevoel dat ik over van allerlei uiteenlopende dingen ga nadenken. Over mijzelf, over andere mensen en over hoe de wereld zich op dit moment gedraagt.

Dus dacht ik er vanochtend aan: waarom is iemand een ochtendmens en waarom is iemand een avondmens? Als ik naar mezelf kijk dan ben ik een echt een avondmens. Dat betekent dat ik ‘s avonds lang kan opblijven maar ‘s morgens des te moeilijker mijn bed uit kan komen. Dus dacht ik, hoe zit dat nou eigenlijk? Is dit erfelijk bepaald of word dit aangeleerd? Hoe zit dat nu met ochtendmensen en avondmensen?

Heb je een ochtendmens of avondmens-gen?

Ja, of jij een ochtend- of avondmens bent dat zit in je genen. Je kunt er dus zelf weinig aan doen. Maar liefst 351 genetische factoren bepalen of jij liever ‘s avonds als laatste het licht uit doet of dat je altijd met het goede been uit bed stapt.

We hebben allemaal een soort interne klok die bepaalt wanneer je wakker wordt en wanneer je wilt slapen. Ons natuurlijke ritme is meestal ongeveer 24 uur en een kwartier. Onze hersenen gebruiken daglicht om die klok elke dag even bij te stellen, zodat ons etmaal precies 24 uur duurt. Maar hoe die klok precies is afgesteld, en wanneer je het meest alert bent, verschilt per persoon. Ochtendmensen kunnen beter licht herkennen, waardoor ze effectiever de biologische klok kunnen resetten en dus een stuk makkelijker opstaan dan avondmensen. 

Toch denk ik zelf dat leeftijd ook een rol speelt. Kleine kinderen staan om 6 uur naast je bed te trappelen en tegen de tijd dat ze gaan puberen dan zijn ze niet meer uit bed te branden. De oudere mensen gaan eerder slapen en komen laat uit bed. Het is een combinatie van beide: genen en de leeftijd.

Ben ik een ochtend- of avondmens?

  Wat ben jij? Doe hier een testje en kijk wat voor type jij bent?

waarom-ben-je-een-ochtendmens-of-avondmens
Dus een verhouding van ongeveer 30-40-30

De verdeling

Vanuit de vooruitgang gezien is die verdeling logisch. Als je in een groep ochtendmensen én nachtbrakers hebt, dan zijn er altijd mensen die daartussen vallen. Er zijn er altijd bij die de wacht houden bij het kampvuur.

Maar ja, dat was ideaal toen we nog in grotten leefden, maar tegenwoordig hebben we meestal niet meer de luxe om wakker te worden wanneer onze ingebouwde klok dat aangeeft. De meeste kinderen moeten om half negen op school zijn, en wij volwassenen werken meestal van negen tot vijf, en beginnen vaak zelfs nog eerder.

’s Morgens vroeg op dus. Dat is fijn als je toevallig een ochtendmens bent. Maar hoe doe je dat als avondmens? 

Kun je als avondmens veranderen in een ochtendmens?

Ik zou het heel fijn vinden als ik een ochtendmens zou zijn. Ik hou van de ochtend, het ontwaken van de natuur, de zonsopgang, de rust die er nog heerst. Ik denk ook dat ochtendmensen veel meer voordelen hebben. De hele maatschappij waar wij in leven is ingesteld op ochtendmensen. Ze zijn energieker en gelukkiger.

Eigenlijk moet je ‘s ochtends iets gaan doen waar je energie van krijgt. Ga sporten of lekker wandelen, met of zonder hond. Dan sla je twee vliegen in één klap. Dan heb je het voordeel dat je vroeg bent opgestaan en al hebt gesport. En daar wordt je blij van hoor!

Zo krijg je meer een ochtendroutine als avondmens

  1. Slaap voldoende Waarschijnlijk had je dit ook al zelf bedacht maar het is echt zo. Ga op tijd naar bed. Als je heel laat gaat slapen kan je ‘s morgens om 7u niet je bed uit komen. Zorg dus dat je tussen de 7 en 8 uur slaapt per dag krijgt.
  2. Niet snoozen Zet de wekker zonder de snooze-knop. Wanneer de wekker gaat stap dan direct uit bed en start met je ochtendritueel. Het is ook verstandig om iedere dag op hetzelfde tijdstip wakker te worden. In het weekend is het advies om niet meer dan 2 uur later op te staan dan doordeweeks. Stap vervolgens direct onder de douche en start daar met het bedenken wat je die dag allemaal moet doen. Je hersenen moeten namelijk ook wakker worden.
  3. Zet een liedje op met een flink tempo Begin de dag met een lekker vrolijk liedje. Hier word je energiek van. Muziek is krachtig, je kan er je emoties ingooien. Dus maak gebruik van de invloed die muziek heeft en luister naar dat vrolijke liedje in de stralende ochtend.
  4. Gooi je hartslag omhoog Het meest ideale is om direct na het wakker worden een kleine work-out te doen, maar dat is waarschijnlijk iets teveel van het goede. Maar probeer wat rek en strekoefeningen te doen zodat je hart wat harder moet gaan werken. Hierdoor stroomt je zuurstofrijke bloed door je aderen, wat perfect is om wakker te worden.
  5. Vitamine B in je ontbijt Sla je ontbijt niet over. Het is echt waar wat ze zeggen; het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Na een nacht slapen moet je bijtanken. Dus ontbijt iedere dag voor de broodnodige energie. Vitamine B zet je voedsel om in energie en dat geeft je die boost die je zo hard nodig hebt in de ochtend. Dus ontbijt met veel vitamine B. Vitamine B vind je in eieren, fruit en groenten.
  6. Drink 1 – 2 glazen water Als je ‘s nachts slaapt verlies je veel vocht. Het is daarom van belang om dit ‘s ochtends weer aan te vullen. 1 glas water drinken verhoogd de activiteit van je hersenen met 14 %. Hierdoor ben je dus sneller van geest. Prima toch, als je een ochtendmens wilt worden.

Conclusie

Avondmensen zullen waarschijnlijk nooit echt ochtendmensen worden. Maar de tips zouden de nachtuilen onder ons kunnen helpen. En anders is het misschien een geruststellende gedachte dat ook avondmensen naar mate ze ouder worden vanzelf iets meer ochtendmensen worden, omdat het slaapritme bij het ouder worden iets meer naar voren schuift.

Maar ieder mens is uniek. Probeer je niet te veel te focussen want je biologische klok heb je niet voor niets. Pas je aan, zoek werk in de middag of avonduren als je ‘s ochtend moeilijk vind om je bed uit tekomen. 

De zomer- en de wintertijd hebben ook nog invloed. In de zomertijd besluiten we dat we een uur eerder opstaan. Dat betekent eigenlijk dat je nog eerder moet opstaan dan je lichaam eigenlijk zou willen. Voor avondmensen vergroot dat de kans dat zij nog minder gaan slapen.

Probeer gewoon te genieten van al het bijzondere en unieke. Of dat nou in de ochtend is of ‘s avonds laat. Maak er het mooiste van!

waarom-ben-je-een-ochtendmens-of-avondmens
Lienke de Jong Mijn blik erop
Dear good morning

Hét boek om te veranderen van avondmens naar ochtendmens.

In Dear Good Morning helpt Lienke de Jong je een ochtendroutine op te stellen, waardoor je fitter, gelukkiger en succesvoller gaat worden.

In de afgelopen jaren heeft Lienke duizenden Nederlanders begeleid om haar succesformule toe te passen en hun ochtendroutine positief te veranderen. Nu deelt ze haar geheimen met jou, zodat ook jij elke dag fit en energiek kunt beginnen. Goed nieuws: je hoeft niet om 5.00 ‘s ochtends op te staan als je dat niet wilt, je maakt al grote stappen met één minuut extra tijd. Sterker nog: vijftien seconden kunnen het verschil al maken.

Laat je inspireren door het succesverhaal van Lienke, de inzichten van experts en de successen van haar Dear Good Morning-community. Dag snoozen en de deur uit haasten, hallo bakken vol energie.

Ik lees alleen maar goede recensies over dit geweldige boek:

Super motiverend en helder geschreven boek over het belang van goed slapen, het hebben van een vaste ochtendroutine inclusief bewegen en wat dit op termijn voor positieve invloed heeft op je lichaam en je leven”.

Geweldig geschreven! Zelfs al je al een ochtendmens bent, leer je door het boek weer meer bij en raak je ontzettend geïnspireerd om nog meer uit je ochtenden te halen. Moet je na gaan als je dat nog niet bent. Lezen dus!”

De succesformule om wél iedere dag fit en energiek op te staan.

Verkrijgbaar bij Bol.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *