Corona moe

Mijn blik erop corona

Waar normaal rond deze tijd de bladen vol staan met tips om de herfstdip, de kerstkilo’s en de winterdepressie te voorkomen moeten we dit jaar dealen met een nieuw fenomeen: Coronamoeheid

De eerste golf gingen we hand-in-hand de strijd tegemoet, al klappend voor onze medemens. Het weer was ons daarnaast goedgezind, het zonnetje zorgde ervoor dat mensen massaal (oké, soms iets te massaal) naar buiten trokken. Er werd genoten van de eerste krokusjes, de zingende vogels en het prille lentezonnetje. Niemand Corona moe..

Mijn blik erop zomer

Hoe anders is de situatie nu. De stemming lijkt omgeslagen, er is veel discussie en onenigheid. De tijd waarin we ons normaal verheugen op de feestdagen en het knus samenzijn bij de openhaard wordt overheerst door zorgen. Zorgen over de gezondheid, samenleving en onze kwetsbare naasten. Daarbij speelt eenzaamheid ook nog een grote rol. Dit alles in combinatie met minder zonlicht en dus minder Vitamine D zorgt ervoor dat mensen op voorhand al moe worden van de situatie.

Al is moedeloos misschien beter. Een reflex wat zeer goed te begrijpen is, is het vervallen in minder goede gewoontes. Misschien ga je toch weer roken, meer alcohol drinken dan je wilt, weinig bewegen en veel snoepen. Geheel begrijpelijk, maar realiseer je, jij hebt de regie, niet jouw emoties, niet Corona en zeker niet die Tony’s Chocolonely!

Tips tegen corona moeheid

Het zijn clichés maar toch kort de (bewezen) handvaten om een aantal valkuilen op voorhand te tackelen;

  • Slaap voldoende, maar ook niet te veel. Tussen de zeven en negen uur, het liefst op gezette tijden.
  • Beweeg! Ik geloof in bewegen en niet in sporten. Ik begrijp maar al te goed dat je nu weinig voelt voor de sportschool. Maar de natuur die in het voorjaar ging leven, gaat nu slapen. Kijk en verwonder hoe mooi dit is. Dus fiets, tuinier, wandel en kijk om je heen.
  • Slik extra vitamine D en C. Vraag altijd eerst deskundig advies, maar van beiden is bewezen dat je er in de donkere maanden baadt bij hebt. Blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht.
  • Benoem je gevoel, praat over emoties. Schaam je niet voor je gevoel maar spreek het uit. Ik weet zeker dat je bij je gesprekspartner meer herkenning zal aantreffen dan je nu vermoedt.
  • Wees niet te streng. Guilty pleasures bestaan niet, ik noem het liever bewuste genietmomenten. Gun jezelf elke week een aantal keer jouw ultieme comfort food. Van een pizza per week is nog nooit iemand dik geworden, van elke dag pizza wel.

Ter aanvulling op bovenstaande wil ik nog meegeven dat Corona verschrikkelijk is, maar dat het inmiddels aangetoond is dat je risico toch echt toeneemt naarmate je BMI stijgt. Kies daarom voor de lange termijn, kies ervoor om zelf invloed uit te oefenen op je langdurige gezondheid. Het resultaat zul je niet zien na een week, maar implementeer gezonde gewoontes in je leven zodat je op de lange termijn weerstand kan bieden aan negatieve invloeden van buiten.

Tot slot nog twee praktische tips die ik zelf in de praktijk gebruik bij het maken van keuzes:

Sta je voor de keuze om een wandeling te maken of toch die zak chips open te trekken? Spreek met jezelf af dat je er tien minuten over nadenkt en zet ook werkelijk een timer op je telefoon. Denk je er na die tien minuten nog hetzelfde over, volg dan je gevoel. Je hebt op zo’n moment echt even naar je hoofd én lichaam geluisterd en maakt de keuze waar jij op dat moment behoefte aan hebt. En geen impulsieve actie want dat is net waar het gevaar schuilt. Maar voor de goede orde; dit kan dus ook écht een keer die zak chips zijn

Mijn blik erop smart watch

Geef je eten een cijfer; stop niks in je mond wat geen 8 of hoger krijgt op een schaal van 1 tot 10. Dus die stroopwafel bij de koffie is een matige 7? Laten liggen. Die rollade van je moeder een dikke, vette 9? Juist, geniet!

Heb jij nog een idee om de Corona moeheid te omzeilen? Laat het hieronder weten!

Lees ook mijn blog over hoe je ‘s ochtends gemakkelijker kan opstaan!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *