10 tips om gemakkelijker op te staan!

10-tips-om-gemakkelijker-op-te-staan

Vroeg opstaan lastig? Valt best mee.

Je hebt het ongetwijfeld al gemerkt, het is herfst! Lange herfstwandelingen en warme chocomelk maar ook minder energie en druilerige dagen. De behoefte om de gordijnen vroeg dicht te trekken en in je cocon te gaan zitten wordt groot. Juist nu je je had voorgenomen écht meer te gaan sporten. Keep calm, lay down. Ik heb dé oplossing; Sta vroeg op en beweeg meteen!  Dit klinkt simpel en eigenlijk is dat het ook. Ik geef je hier namelijk de juist tools. 10 Tips om gemakkelijker op te staan! Het beschikken over een kleine dosis discipline en een vleugje doorzettingsvermogen zijn wel handig. Maar ik garandeer, voor je het weet groet jij elke dag vroeg de zon of ren je stralend door de regen!

# Ritme.

Dit is een inkoppertje, maar onderschat niet het grote belang van slaap op je gezondheid. Dus hup, zet niet alleen een wekker om op te staan maar óók om onder de wol te kruipen. Een stok achter de deur om een nieuw ritme te ontwikkelen.

# Gordijnen.

Die glurende buurman moet je even wegdenken, de verleiding is groot om je gordijnen vroeg dicht te trekken. Maar laat ze eens wat langer open. Wanneer je lichaam merkt dat de zon onder gaat, maakt het automatisch melatonine aan. Juist, hét stofje waar je moe van wordt.

# Thee.

Een kopje thee met het welverdiende koekje is wellicht ook bij jou een vast ritueel in je avondroutine. Laten we afspreken dat dat koekje blijft maar dat je de thee even laat voor wat het is. In elke theesoort zit namelijk ook cafeïne en we weten allemaal wat dat met je lichaam doet. Of stap over op  kruidenthee. Tegenwoordig heb je daar heel veel variatie in.

# Suiker.

Dan toch nog even over dat koekje, zorg ervoor dat je ’s avonds niet (te veel) suikers en snelle koolhydraten meer binnenkrijgt. Koolhydraten zijn de energiebommetjes voor je lichaam. Supernuttig wanneer je gaat sporten -en dat kun je beter niet doen vlak voordat je gaat slapen- maar je gaat er helaas niet van gapen.

10-tips-om-gemakkelijker-op-te-staan

# Workout nummer twee.

We hadden toch net afgesproken ’s avonds niet meer te gaan sporten? Klopt, maar er wordt iemand thuis waarschijnlijk heel blij van het idee dat een partijtje rollebollen iets vaker op de agenda komt. Hierna slaap je sneller en rustiger in. En voor de vrijgezellen onder ons, wees creatief!

# Wekker.

Snoozen is niet goed, abrupt wakker worden is vreselijk. Kies daarom voor de tussenoplossing en investeer in een wake-up light. Zo geef je je lichaam de tijd om te ontwaken. Een goedkopere oplossing is om met de gordijnen open te slapen, maar je zult dan wel last hebben van de veranderende tijden van zonopkomst en -ondergang.

# Maak het leuk.

Begin de dag altijd, na dat verplichte toiletbezoek, met iets leuks. Koffiegek? Maak een lekker bakkie, geniet en go! Telefoonverslaafd? Leg hem ’s avonds op tijd weg (dat verhaal van die beeldschermen in de avond kennen we inmiddels wel) en trakteer je elke ochtend even op een kort Instagram rondje langs je favo accounts. Niks mis mee.

jochem-myer-wakker-worden
Video afspelen

# Voorbereiding.

Alles valt of staat met een plan. Dus dat kopje koffie zet je alvast ‘s avonds klaar, je tas is gepakt en je hebt je plan aangekondigd bij anderen. Dit laatste voelt wellicht als een stok achter de deur, maar onthoud wel dat je het echt voor jezelf doet. Anders komt dat vleugje doorzettingsvermogen niet met de juiste motivatie!

# Denk niet na.

Hoorde jij vroeger ook regelmatig; Denk eerst eens na.. Dan van mij de tip, doe dat vooral ’s ochtends niet. Het moet een routine worden zonder dat je er lang over nadenkt. Daarom is in het begin een tikje discipline handig. De keuze om op te staan en te sporten staat vast, je hoeft er niet verder over na te denken. Op een dag zul je merken dat je automatische piloot aanstaat en doe je het gewoon.

# Falen noch balen.

Falen bestaat niet, balen mag niet. Werd  ‘tip Workout nummer twee ’ wel erg gezellig en sliep je pas laat in? Geen paniek. Elke dag krijg je weer een nieuwe kans om wel vroeg uit de veren te zijn!

Droom lekker!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Lees ook mijn andere blog over ‘Waarom ben je een ochtendmens of avondmens’

Heb jij zelf nog tips waardoor jij ‘s ochtends makkelijk uit je bed springt? Vertel het hieronder in een reactie!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *